Home / Przeczytaj  / Przebodźcowane dzieci – Wychowanie od kuchni

Przebodźcowane dzieci – Wychowanie od kuchni

Twoje dziecko do osiemnastego roku życia obejrzy osiem tysięcy ekranowych morderstw i sto tysięcy aktów przemocy. Jak temu zapobiec? O tym rozmawiają Joanna Białobrzeska i Anna Jakubczyk-Mucha w serii filmów „Wychowanie od kuchni” publikowanych na kanale youtubowym SalveNET.

 

Trzydzieści dziewięć procent rodziców przyznaje, że w ich domach telewizor włączony jest co najmniej sześć godzin dziennie. Dziewięćdziesiąt procent dzieci, poniżej drugiego roku życia, ogląda jakiś rodzaj mediów elektronicznych. Ponad trzydzieści procent trzylatków ma telewizor w sypialni. Gdy ostatnio byłam w przedszkolu, trzyletnia dziewczynka wzięła książeczkę z półki i próbowała powiększyć czcionkę. Znak czasów?

 

Jak długo dziecko jest w stanie wytrzymać przed telewizorem?

 

Kiedyś leciałam dziesięć godzin samolotem, obok mnie mały chłopiec oglądał kreskówki, zasnął dopiero w dziewiątej godzinie – wspomina pedagog. Kiedy dziecko, poniżej drugiego roku życia, spędza przed telewizorem dwie godziny dziennie, to jest przebodźcowane. Jego mózg nie nadąża za selekcjonowaniem obrazów i dlatego selekcjonuje tylko te najprostsze. Potem dzieci mają problem z myśleniem na trochę wyższym poziomie. Mają kłopoty z intelektualnym wysiłkiem umysłowym.

 

Co się zmieniło?

 

Z chwilą kiedy powstał telewizor obrazy zmieniały się raz na trzydzieści sekund, teraz zmieniają się raz na pięć sekund. Akcja bajek, jeszcze sprzed piętnastu lat, była powolna i mózg jakkolwiek nadążał. Dziś nie jest w stanie przetworzyć widzianych treści. Dzieci są przebodźcowane, a poznamy je po tym, że zachowują się, jakby siedziały na bombie, nie potrafią się skoncentrować. Książka z opisami jest dla nich nie do przerobienia.

 

Co się dzieje z dzieckiem?

 

Amerykańskie badania pokazują, że dzieci, które spędzają dużo czasu przed telewizorem, a trzeba pamiętać, że tam prawie w każdym pokoju jest telewizor i u nas powoli też się tak dzieje, mają problemy społeczne, ponieważ nie widzą potrzeby kontaktu z rówieśnikami. Mają też problemy emocjonalne, zaburzenia snu, lęki, niepokoje, a to dlatego, że małe dziecko nie potrafi odróżnić fikcji od rzeczywistości.

 

Dzieci uczą się przez naśladowanie

 

Zwróć większą uwagę na to, co ogląda Twoje dziecko. Telewizja ma swoje pozytywne strony, możesz razem z dzieckiem oglądać, rozmawiać, dyskutować. Ważne, żeby czas na to przeznaczony był ograniczony i żeby kontrolować treści, którymi karmi się dziecko.

 

Na cykl „Wychowanie od kuchni” w SalveNET zapraszają Joanna Białobrzeska oraz Anna Jakubczyk-Mucha.


Projekt sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.

 

Podziel się:

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close