SalveNET

Home / Przeczytaj  / Typy przyswajania wiedzy – Wychowanie od kuchni

Typy przyswajania wiedzy – Wychowanie od kuchni

Kiedy dziecko ma usiąść do zadań, a jest nerwowo, jest dużo napięcia, to bardzo trudno będzie mu zapamiętać materiał. Mózg nie chce się tak uczyć. Jak mu pomóc? O tym rozmawiają Joanna Białobrzeska i Anna Jakubczyk-Mucha w serii filmów „Wychowanie od kuchni” publikowanych na kanale youtubowym SalveNET.

 

„Zadbajmy o rozwój młodego człowieka, rozwijajmy jego kreatywność, pamięć, znajdźmy więcej czasu na bycie z nim, na rozmowy, na wspólne zabawy”. Joanna Białobrzeska

 

Dziecko zachwyca się od  dwudziestu do pięćdziesięciu razy dziennie, wtedy to w mózgu tworzą się nowe połączenia. Ludzie uczą się tak dobrze, jak się bawią. Ktoś kiedyś powiedział, że jeżeli chcemy pomóc dzieciom, to musimy zająć się ich mózgami, bo w końcu nie czytają nerkami. Jeżeli mózg uczy się przez zabawę to powinniśmy tak pracować z dzieckiem, żeby jednocześnie mogło zobaczyć, usłyszeć i jeszcze zatańczyć i zaśpiewać to, czego chce się nauczyć.

 

Jak uczy się moje dziecko?

 

Wzrokowcy to osoby, które zwykle szybko mówią, najlepiej uczą się, gdy widzą materiał, korzystają z wykresów, map i schematów. Wsparciem w nauce będzie m.in. podkreślanie na kolorowo ważnych informacji, oglądanie filmów i fotografii związanych z materiałem do zapamiętania.

 

Słuchowcy uczą się poprzez słuchanie siebie i innych. Rozwiązują problemy głośno myśląc lub rozmawiając. Co ciekawe, zawsze pytają o informacje i zwykle nie czytają instrukcji. Pomocne dla nich będzie nagrywanie informacji do zapamiętania, powtarzanie najważniejszych informacji, ułożenie piosenki z najważniejszych fraz do zapamiętania.

 

Kinestetycy to osoby wrażliwe na dotyk, ruch i odczucia emocjonalne. Postrzegają i uczą się poprzez ruch. Pomocny w nauce będzie dla nich taniec i stymulowanie wszystkich zmysłów.

 

„Słowa wypowiedziane nigdy nie lecą w próżnię, one jak strzały zawsze gdzieś w coś trafią. Jeśli są to słowa miłości, to nie ma dna, z którego wyciągnęłyby drugiego człowieka”. Joanna Białobrzeska

 

Zamień słowo „muszę” na „chcę”

 

Powtórka jest królową nauk. Poł godziny, przerwa, powtórki, powtórki, powtórki, powtórki, przyjazna atmosfera, tak żeby nauka kojarzyła się z czyś sympatycznym. Ważne, by  rodzice pomogli dziecku odkryć formę, w jakiej dziecko uczy się najszybciej. I dostosowali do tego rodzaj nauki.

 

Na cykl „Wychowanie od kuchni” w SalveNET zapraszają Joanna Białobrzeska oraz Anna Jakubczyk-Mucha.

 

Projekt sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.