Co to znaczy, że czytasz Słowo Boże – Maciej Szulim || Zasady czytania Biblii
![](https://salvenet.pl/wp-content/uploads/2022/06/Bez-tytulu-4-1300x482.png)
„Pismo Święte nie jest tylko zbiorem prawd wiary. Nie jest tylko zapisem zdarzeń historycznych. Nie jest też narzędziem do wróżenia. Bóg przez Biblię zaprasza nas do relacji, do osobistego spotkania” – mówi Maciej Szulim z Bractwa Słowa Bożego
Czym jest Słowo Boże?
„Słowo Boże daje możliwość osobistego spotkania z Bogiem – mówi Maciej Szulim. – Benedykt XVI w swojej adhortacji Verbum Domini, do której będę się często odwoływał, mówi o symfonii Słowa, jedynego Słowa wyrażającego się na różne sposoby, o pieśni na wiele głosów. Mamy więc do czynienia najpierw ze Słowem Bożym przy stworzeniu. Bóg stwarza świat, stwarza człowieka i wchodzi z nim w kontakt, w relację. Później mamy do czynienia ze Słowem Bożym w historii narodu wybranego. Z tym, jak Bóg komunikuje się ze swoim ludem, jak komunikuje się z prorokami. To też jest relacja, dialog, który zachodzi w obie strony. Wreszcie w najpełniejszy sposób mamy do czynienia ze Słowem Bożym, kiedy Jezus Chrystus zostaje wcielony, kiedy przychodzi na świat. Tak jak mówi o tym prolog Ewangelii według św. Jana, Słowo odwieczne, Słowo, które było u Boga i było Bogiem, przez które Bóg stworzył świat, Stało się ciałem i zamieszkało między nami. Także w Liście do Hebrajczyków czytamy: „Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców naszych przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna”. Następnie po zmartwychwstaniu Jezusa Słowem Bożym jest przepowiadanie Apostołów, posłusznych poleceniu Jezusa, aby szli na cały świat i głosili Ewangelię wszelkiemu stworzeniu. Słowo Boże jest więc przekazywane w żywej tradycji Kościoła. Wreszcie Słowem Bożym nazywane jest też Pismo Święte, Stary i Nowy Testament”.
Nie religia księgi a Słowa Bożego
„Wszystko to wskazuje na prawdę, że chrześcijanie to nie jest lud księgi, że wiara chrześcijańska nie jest religią księgi, a religią Słowa Bożego. I to nie słowa spisanego i milczącego, ale Słowa wcielonego i żywego. Istnieje także ścisły związek między Jezusem Chrystusem a Pismem Świętym. Zdawali sobie z tego sprawę już najwcześniejsi teologowie, ojcowie Kościoła, tacy jak Orygenes, Święty Hieronim czy wielu innych. Starali się oni zrozumieć i wyjaśnić, czym jest Pismo Święte przez analogię do Jezusa jako Słowa Bożego. Tak jak Jezus, Słowo Boże, Logos przyszło na świat, tak Bóg przeobraża swoje słowa w ciało tekstu. Orygenes uważał, że jest jedno Słowo Boga, które tak jak przyszło do nas we Wcieleniu, tak pozostaje z nami w Piśmie Świętym i w Eucharystii. Także wielu świętych podkreślało naukę Orygenesa o szacunku, jaki należy się Pismu Świętemu. Porównywali ten szacunek do szacunku okazywanego Eucharystii. Św. Hieronim pisze o tym w ten sposób: „Czytamy Pisma Święte, że Ewangelia jest Ciałem Chrystusa. Myślę, że Pisma Święte to Jego nauczanie. A kiedy On mówi: Jeżeli nie będziecie jedli ciała Syna Człowieczego ani pili Jego krwi to chociaż te słowa można rozumieć w odniesieniu do Tajemnicy Eucharystycznej niemniej jednak Ciało Chrystusa i Jego krew są prawdziwie słowem Pisma. Są nauczaniem Bożym. Kiedy obcujemy z tajemnicą eucharystyczną i upada kruszyna, czujemy się zagubieni. Kiedy zaś słuchamy Słowa Bożego i do naszych uszu przenika Słowo Boże oraz Ciało Chrystusa i Jego krew, a my myślimy o czymś innym, na jakie wielkie niebezpieczeństwo się narażamy”.
Pismo Święte jako miejsce spotkania z Bogiem
„Jezus Chrystus wreszcie okazuje się też być tym kimś, kto spaja ze sobą Stary i Nowy Testament. Biblia jako całość okazuje się świadectwem o Nim i o Jego zbawieniu. Można powiedzieć, że cały Stary i cały Nowy Testament powinien być interpretowany przede wszystkim w kontekście zbawczego dzieła Jezusa Chrystusa. Dlatego tak często słyszymy w Nowym Testamencie o tym, że w życiu Jezusa, w Jego działaniu wypełniło się pismo. Tak więc to wydarzenie Jezusa i Jego wcielenie, śmierć i zmartwychwstanie stanowią fundament dla całego życia, jestestwa, racji, bytu Pisma Świętego. Verbum Domini opisuje to w ten sposób, że odwieczne Słowo, które wyraża się w stworzeniu i przemawia w dziejach zbawienia, stało się w Chrystusie człowiekiem zrodzonym z niewiasty. Słowo wyraża się tu przede wszystkim w sposób dyskusyjny, poprzez pojęcia lub reguły. Obcujemy tutaj z osobą samego Jezusa. Jego jedyna i szczególna historia jest ostatecznym słowem, jakie Bóg kieruje do ludzi. I można byłoby zadać pytanie dlaczego ta jedyna i szczególna historia Jezusa jest ostatecznym słowem Boga skierowanym do ludzi? Po co Pismo Święte? Odpowiedź brzmi następująco: Bóg zostawia swojemu Kościołowi Pismo Święte abyśmy mogli, podobnie jak w sakramentach, poznawać jedyne niepowtarzalne słowo Boga w osobie Jezusa i abyśmy mogli dzięki Pismu Świętemu wchodzić z Nim w osobisty kontakt. Jako chrześcijanom nie wystarczy nam, że będziemy po prostu czytać Biblię jak każdą inną książkę. Może ona służyć nam i powinna za narzędzie kontaktu z Bogiem, aby dosłownie stawała się ona Słowem Bożym, miejscem realnego spotkania z Jezusem. To spotkanie bardzo przypomina spotkanie eucharystyczne”.
Zobacz więcej: